Arne Haukeland har gått bort

Av: Morten Hagen  |  Publisert: 3. juli 2023  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Vårt æresmedlem har gått bort

Arne Haukeland
Det var trist, Arne har gått bort, 93 år gammel.
Arne var veldig viktig for Grimstad golfklubbs «fødsel», noe som også klubben har satt pris på ved å utnevne han som æresmedlem.
Arne hadde lang erfaring med golf, ikke minst fra sine år i Afrika. Han var dessuten forbundsdommer, noe som også var nyttig for vår klubb.
Arne og hans kone Anne Liv bosatte seg oppe ved «kryssen» her i Grimstad og de var fra første stund medlemmer i Arendalsklubben inntil vi var i gang i Grimstad.
Min kone Grete og jeg ble mest kjent med Arne og Anne Liv gjennom turene hver høst når Arendalsklubben hadde turer til Båhuslen i Sverige. Våre to par var alltid med på disse turene. Noen andre fra Grimstad var med innimellom, men alltid var det oss fire. Gjennom disse turene, ble vi spesielt kjent med to veldig hyggelige mennesker. Her var også Arne den som var drivkraften i konkurransene. Vi hadde hyggelige premieutdeling ved Arne på ferje fra Strømstad, selv om det ikke alltid var populært blant de andre passasjerene om bord at vi «tok så mye plass».
Paul Reime hadde i Grimstad Adressetidende gått ut med å mene at det var trist at Grimstad ikke hadde en egen golfbane. Noen måneder senere ble det tatt initiativet til at vi skulle forsøke å få til en lokal bane. Tanken var overmoden og straks var det mange som deltok i å få dette til. Kanskje ikke så merkelig, siden det på det tidspunkt var ca. 130 fra Grimstad som var medlem i Arendalsklubben.
Arnes erfaring var gull verdt i denne oppstarten. Så ble han også leder av interimsstyret som klubben hadde det første året og etterfulgte deretter med fire år som leder i klubbens styre.
Arne Haukeland vil for alltid stå uthevet i Grimstad golfklubbs bøker ved at han er æresmedlem. Det er vel fortjent. Grimstad golfklubb har mye å takke Arne Haukeland for. Nå er han dessverre borte. Det var trist.
Arne Johansen