Medlemskap

Hvordan komme i gang med golf?

Golf er gøy! Du merker raskt om dette er et spill du liker - og hvis det er det, har du en fin idrett/hobby resten av livet.

Hva er golf?

Golf spilles på en golfbane vanligvis med 9 eller 18 hull.  Spillets grunnleggende idé er ganske enkel. En ball spilles fra et bestemt utslagssted til et bestemt hull i bakken på færrest mulig slag. Underveis møter man diverse utfordringer i form av høyt gress, busker, trær og kratt, vannhinder og sandbunkere. Vær og vind er også medvirkende faktorer i spillet.

Golf - en idrett for alle
Golf er en av verdens største idretter og en av de største også i Norge. De aller fleste kan spille golf, enten man er ung eller gammel, mann eller kvinne, mosjonist eller idrettsutøver. Golf er gøy og sosialt, og pga. handicapsystemet kan man spille sammen og mot hverandre uavhengig nivå.

Er golf kostbart?
Ikke nødvendigvis. Det finnes mye forskjellig utstyr å velge mellom, men det er ikke nødvendig å kjøpe mye utstyr for å starte med golf. Et halvsett/utvalg køller, en golfbag, noen baller, en hanske, vanlige klær og joggesko gjør nytten. Hos oss kan du låne utstyr for å prøve deg på driving rangen og når du tar Veien tll Golf-kurset.

Det er ulike kostnadsnivå på medlemskap. Grimstad golfklubb har en prisgunstig medlemsavgift sammenlignet med veldig mange andre klubber. Er du medlem, kan du spille så mye du vil, gjerne hver dag - og jo mer du spiller, desto rimeligere blir hver runde.

Tar golf mye tid?
Det bestemmer du selv. Å spille en full 18-hulls runde tar omtrent 4 - 4,5 timer, mens en 9-hulls runde tar rundt halve tiden. Man velger selv hvor mange hull man vil eller klarer å gå, men det er viktig å registrere påmelding i GolfBox for hver 9-hulls runde man starter på. Tid på treningsområdene justerer man etter ønske.

Golfens helseverdi
Golf gir mye frisk luft og mosjon. I løpet av en 18-hulls runde går golfspilleren circa 11 kilometer eller 16.000 skritt. Golfspillere har en gjennomsnittlig puls på noe over 100 hjerteslag per minutt og forbrenner mellom 1 500 og 2 500 kcal under en golfrunde.

Golfere lever i gjennomsnitt 5 år lengre enn ikke-golfere. Golf har dermed helt klart en gunstig samfunnsmessig betydning helsemessig sett.

Nybegynnerkurset Veien til golf

For å komme ordentlig i gang med golf må du gjennom et kurs som gir nødvendig kunnskap om ulike slag, køller, regler og ferdsel på banen. Kurset kalles "Veien til Golf" og går over 9 - 12 timer, vanligvis fordelt på to - tre dager. Du kan låne alt du trenger av utstyr på kurset. Hanske er det lurt å kjøpe på forhånd.  Se våre nettsider for tidspunkter og send en e-post til vtg@grimstadgolfklubb.no for å melde deg på.

Medlemskap
Etter gjennomført nybegynnerkurs er det valgfritt om man vil melde seg inn i klubben, eller ei. For å kunne spille på de aller fleste banene i Norge og utlandet må du være medlem av en gofklubb, samt ha gjennomført nybegynnerkurset.

Trening
Det er alltid lurt å trene lltt før man setter i gang med selve spillet ute på banen. Dette kan du gjøre på driving rangen og på nærspillsområdet. Driving rangen er et stort område tilrettelagt for å trene ulike typer slag. Du kjøper en kurv med baller fra ballmaskinen og setter i gang. Trener man mye, kan det lønne seg å kjøpe et ballkort med reduserte priser på baller. Hvis du ikke har utstyr kan du låne dette fra klubben. På nærspillsområdet kan du trene på korte slag og putting. Denne typen trening bør ikke undervurderes, da det kan føre til at man sparer slag i nærområdet til greenen og på selve greenen, og dermed får en bedre score.

Spill på banen
Det er lurt å komme i geng med spill på banen så fort som mulig. Det beste er å finne noen man kan spille med som kan være til hjelp med både regel- og etikette opplæring. Men viktigst, kom deg ut på banen og ha det gøy!

Velkommen!