Banen

Regler, etikette og ferdsel på banen

For å kunne spille på banen, må man ha gjennomført nybegynnerkurset Veien til golf eller Grønt kort. Man må også være medlem i en golfklubb tilknyttet Golfforbundet, for å ha lokal og nasjonal spillerett.

Alle påbegynte runder skal registreres i GolfBox. Det er viktig i forbindelse med statistikkføring og informasjon om aktivitetsnivået på banen.

Golfbanen skal være til glede for alle medlemmer og gjester. Vis derfor hensyn til andre spillere og ta godt vare på banen.

Rop «FORE» så høyt du kan og med en gang du ser at ditt slag kan være farlig for andre.

Unngå å ferdes mellom bunker og green. Disse områdene blir fort bli skadet. Dette er spesielt viktig ved trallebruk, men gjelder også alle med bærebag.

Forsikre deg om at ingen står tett inntil deg når du skal ta din prøvesving eller slå ditt slag. Full prøvesving tas utenfor tee.
Utslagstedet er et sårbart gressfelt.

Gå ikke frem til neste tee-sted før alle i flighten foran er ferdige med å slå ut. Vent et stykke unna og hold et lavt støynivå for å ikke forstyrre de som skal slå ut.

Oppslått torv skal legges tilbake og trykkes godt ned i underlaget.

Rak bunkeren etter deg og legg alltid bunkerriven tilbake i spilleretningen.

Reparer nedslagsmerker og gjør det korrekt. En stolt golfer reparerer også andres merker.
Etikette reparer nedslagsmerker
For at runden skal bli mest mulig effektiv:

Velg riktig tee-sted for ditt nivå.
Forbered eget slag mens andre slår.
Plasser utstyret ditt mot neste hull.
Slipp gjennom raskere spillere hvis det er plass foran.

Det er tillatt med hund på banen så lenge den er i bånd.

Nyttig oversikt over de offisielle golfreglene
Her kan du også teste regelferdighetene dine med nettkurs på ulike nivåer.

Last ned regelapp for å ha reglene lett tilgjengelig på din mobiltelefon.
Informasjon om handicapsystemet: https://www.golfforbundet.no/spiller/regler/world-handicap-system/